Aby zmienić wielkość czcionki oraz kontrast strony kliknij przyciski po prawej
x A A
A A A

Bezpieczna +




„Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu...”

                                                                                A. de Saint – Exupery
 

W czwartek, 14 września odwiedził nas Pan Grzegorz, prezes fundacji Oczy Serca. To nasze pierwsze, z cyklu kilku spotkań z tym niezwykłym człowiekiem.

Pan Grzegorz jest niewidomy. Jest również zabawny, ma świetne poczucie humoru, potrafi ciekawie opowiadać, ma dobry kontakt z dziećmi, jest pogodny i bardzo sympatyczny. Nasz gość wprowadził nas w świat osób niewidomych i niedowidzących. Pan Grzegorz przywiózł ze sobą ogromną, ciężką walizkę, z której co rusz wyjmował kolejne przyrządy ułatwiające życie codzienne osobom niewidomym. I tak mogliśmy zapoznać się z alfabetem Braille'a, obejrzeć książki dla niewidomych, a także spróbować samemu napisać kilka liter lub cyfr.
Byliśmy bardzo poruszeni tym spotkaniem, pełni podziwu dla naszego gościa, jego samodzielności i pogody ducha. Z niecierpliwością czekamy na kolejną rozmowę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

PAN GRZEGORZ W ŚWIETLICY

 

 

W dniu 12 września odbyły się w naszej świetlicy pierwsze spotkania z panem Grzegorzem, osobą z niepełnosprawnością wzroku.

Spotkania te zostały zrealizowane w ramach programu BEZPIECZNA+.

W czasie zajęć, zarówno porannych, jak i po obiedzie, pan Grzegorz opowiadał dzieciom o specyfice niepełnosprawności związanej ze zmysłem wzroku oraz o udogodnieniach, które pomagają takim osobom w codziennych czynnościach. Wszyscy uczestnicy spotkań dowiedzieli się, jak pomagać osobie niedowidzącej lub niewidomej. Wielu uczestników po raz pierwszy rozmawiało z taką osobą.

W październiku znowu spotkamy się z panem Grzegorzem.

 

 

 

 



 

 

 

BEZPIECZNA +

 

Szkoła kojarzona jest z edukacją konwencjonalną, jednak w kwestii prewencji zachowań ryzykownych taki sposób jest nieskuteczny, ponieważ najbardziej skuteczny jest element „przeżycia”, włączenia emocji do kształcenia oraz mniej formalne działania. Tempo życia, wszechobecna presja dotykają również najmłodszych, uczniowie w szkole przebywają długo i idą do szkoły wcześnie, już sześciolatki każdego dnia muszą sobie radzić z wyzwaniami, jakie przynosi im pobyt w szkole. Wielokrotnie mają trudności z nazwaniem i opanowaniem nagromadzonych emocji, a rozwiązania siłowe są na porządku dziennym wśród rówieśników. Również dorosłym trudno jest radzić sobie z presją, stąd pomysł, by jak najwcześniej zacząć wyposażać dzieci w umiejętności i narzędzia do pokojowego rozwiązywania problemów, a także uczyć je rozmawiać o problemach i przezywać je w bezpieczny sposób. Zaplanowane działania w projekcie są innowacyjne i uczestnictwo w nich może przyczynić się do rozwoju inteligencji społecznej wszystkich ich uczestników.

Bezpieczna szkoła to miejsce, gdzie uczniowie mają nie tylko bezpieczne warunki do nauki, ale uczą się także jak przeciwdziałać agresji i bronić się przed zachowaniami ryzykownymi.

W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące działania:

·         W ramach współpracy międzypokoleniowej i rozwoju więzi:

-  Warsztaty raperskie dla uczniów klas 6 i 7 i ich dziadków  dziadkowie i babcie opowiedzą swoim wnuczkom ciekawe historie rodzinne, a młodzież wspólnie z nimi przygotuje utwory raperskie. Utwory te uczestnicy warsztatów zaprezentują na specjalnej uroczystości szkolnej. Warsztaty poprowadzi Raper Wujek Samo Zło.

-   Warsztaty bitboksingu dla uczniów z klas 3 i 4 i ich dziadków. Na warsztatach powstanie wspólnie wykonany głosami uczestników utwór. Warsztaty poprowadzi Hubert Pyrgies solista zespołu Honabibe.

·          Recital promujący zdrowy styl życia i profilaktykę uzależnień. Gwiazdą tego spotkania będzie Jarek Wajk, na recital zapraszamy klasy 6 i 7, rodziców i nauczycieli.

·         W ramach przeciwdziałania przemocy w szkole , wykluczeniom oraz zachowaniom ryzykownym:

-   Warsztaty z mediacji rówieśniczych, jako miejsce nauki zasad komunikacji oraz bycia mediatorem wśród rówieśników dla uczniów klasy 4a oraz dwóch grup uczniów ze świetlicy, warsztaty prowadzi Dorota Wójcik, nauczyciel ze świetlicy,

-   Teatr Forum – przedstawienia przygotowane przez dzieci i młodzież, mają na celu naukę rozwiązywania konfliktów i trudnych spraw. Przedstawienia te pokazywane będą innym uczniom, którzy będą mogli wpływać na dalsze losy bohaterów, ucząc się w ten sposób współkształtować rzeczywistość oraz reagować, gdy widzimy, że dzieje się coś niedobrego. Wspólne uczestnictwo w zajęciach aktorów i widzów stwarza dzieciom możliwość rozmów o trudnych sprawach w szkole. Zajęcia adresowane są do trzech grup świetlicowych  - prowadzi je Dorota Wójcik nauczyciel świetlicy.

-   Warsztaty dramowe na temat wykluczenia, zachowań ryzykownych dla klas 7 poprowadzi je mgr Katarzyna Lisiecka z mazowieckiego centrum Polityki Społecznej i Dorota Wójcik

-   Warsztaty rozwijające kompetencje społeczne uczniów, adresowane do uczniów klasy 5a oraz dwóch grup świetlicy. Trening Kompetencji Społecznych poprowadzi dr Joanna Telus.

-   Spotkania uczniów z osobą niepełnosprawną w celu zapoznania się uczniów ze specyfiką różnych niepełnosprawności i jak wspierać te osoby. Spotkania poprowadzi mgr Grzegorz Siekierzyński-Dudek z Fundacji Oczy serca. Działanie jest skierowane do uczniów ze świetlicy.

 

 

 

 



 

Kalendarium

Zobacz również:

 

 

 

http://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/program-wars-i-sawa/logowis_230x80.jpg

 


 

      
 

        

 

       

 
        

  

      

 

      
 

 

Naszą stronę od 2017-10-11 odwiedziło: 49165 osób.